-->

Tidak Tahu Membaca Al-Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Menjulang Ke Langit…Ini Sebabnya Yang Akan Menciptakan Kita Terkejut

Tidak Tahu Membaca Al-Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Menjulang Ke Langit…Ini Sebabnya Yang Akan Menciptakan Kita Terkejut
Tidak Tahu Membaca Al-Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Menjulang Ke Langit…Ini Sebabnya Yang Akan Menciptakan Kita Terkejut
Apa amalan dia? lepas baca kalian sanggup sehingga hendak kaget serta juga tak sangka.. gampang – mudahan beekegunaaan. seseorang lelaki melalui sebuahwilayah perkuburan di sesuatu malam yang kelam serta juga sepi. seketika ia terpandang sesuatu sinar yang cerah benderang muncul dari sebuahkubur, serta juga semakin menjulang ke langit. ia terasa sedikit ketakutan serta juga berdebar.


Terpegun serta juga kaku memandang momen itu. ia terfikir mungkin kubur ini ialah kubur seorang yang amat istimewa. samada dirinya seseorang wali allah ataupun ulama ataupun orang soleh yang istimewa kiprahnya di segi allah. diambilnya sebatang kayu kemudian dipacak di atas kubur yang bercahaya itu.

keesokannya, lelaki itu datang lagi ke wilayah perkuburan itu dengan dikawani orang kampung. dirinya mau menyelidik serta juga mau mengetahuii kubur siapakah yang amat aneh itu. apakah seseorang baginda guru ataupun wali allah ataupun alim ulama ataupun orang soleh yang terkenal?
jika bertanya terhadap orang kampung, mereka kehairanan kerana apa yang mereka tahu serta juga niscaya ini ialah kubur seseorang lelaki tua, yang pernah mendiami sebuahpondok dihujung kampung berbarengan isterinya. buat mengetahuii dengan lebih lanjut, lelaki itu berkunjung kerumah simati serta juga bertemu dengan isterinya kemudian mengfotokan keajaiban yang dilihat di kubur suaminya.
anehnya isteri simati kaget serta juga kehairanan. ia amat mengidentifikasi suaminya. suaminya bukan siapa – siapa. suaminya seseorang petani. bukan seseorang kiyai, bukan seseorang mahir ibadat, bukan orang soleh, bukan pula imam, bukan muazzin, bukan guru al – qur’an.
malah suaminya tak akil membaca al – qur’an serta juga ia tak pernah mendengar suaminya membaca al – qur’an. duduk kasus ini betul – betul menimbulkan kehairan terhadap lelaki tersebut serta juga isteri simati.
akhirmya lelaki itu bertanya, apakah kasus – kasus pelik yang simati senantiasa jalani dalam kenasiban hariannya. kesimpulannya isteri arwah tersebut teringat sesuatu duduk kasus yang senantiasa dicoba oleh sang mati, tiap kali dikala sebelum tidur pada tiap malam, suaminya hendak mengambil wudhuk, seusai itu masuk di dalam sesuatu dinding kemudian diambilnya al – qur’an di atas rack, kemudian dicium serta juga dipeluknya dengan penuh kecintaan serta juga kasih sayang.
dia hendak duduk serta juga membelek al – qur’an itu sehelai demi sehelai serupa lagi membaca, sebaliknya ia seseorang yang buta. ia hendak meraba – raba ayat – ayat al – qur’an itu dengan tangannya, seolah – olah lagi memegang serta juga membelai sebuahyang amat dikasihi. tambah isteri simati lagi, ia pernah mendengar rintihan serta juga esakan tangis suaminya yang amat berkecil hati, mendayu – dayu dengan penuh penyesalan.

“tuhanku! ampunkanlah saya kerana saya tak sanggup membaca kalimah – mu. janganlah engkau aturan saya di atas kebodohanku ini. ”
“wahai kalam allah, maafkan kesalahanku. saya tak sanggup membaca kalimah mu. saya tak sanggup erat dengan mu. saya tak sanggup mengerti mu. namun saya amat mengasihi mu. saya amat mencintaimu“.

“wahai kalaamullah, janganlah engkau mendakwa saya, jangan engkau menuduh saya dihadapan ilahi diakhirat nanti”.
cerita isteri simati lagi. kadang – kadang suaminya tertidur di dalam dinding itu dikawani al – qur’an, buah hati kesayangannya. begitulah suaminya tiap malam dikala sebelum tidur. lelaki itu memohon buat memandang al – qur’an kesayangan suaminya itu.
benar serta juga amat mengharukan kalau ia memandang naskah yang mulia itu nampak lusuh, helaian – helaiannya nampak senantiasa dibelek berulang kali. serta juga tersedia bekas – bekas airmata di kertasnya, ciri seorang kerap menangis berjurai airmatanya tatkala membuka lembaran yang maha suci ini.
ternyata lelaki ini amat mulia peribadinya. hatinya sudah bersatu dengan ruh al – qur’an. ia amat mengasihi kalimat ilahi dengan sebenarnya. bererti dirinya mengasihi ilahi dengan segala jiwa serta juga raganya.

marilah kami mengnasibkan angkatan maritim (AL) qur’an di dalam masjid kita, di dalam rumah kita, di dalam diri kita, sejauh masa.
subhaanallah.
Advertisement